duminică , 19 noiembrie 2017

Crestere in inaltime


Avem cativa ani in viata cand suntem preocupati de cresterea in inaltime. Cei mai multi dintre noi vor sa mai castige cativa centimetri sau macar sa depaseasca media de inaltime a parintilor. Exista diversi factori care influenteaza cresterea in inaltime si cateva metode care ajuta la maximizarea acesteia. In final, inaltimea noastra va fi influentata hotarator de bagajul genetic, ea fiind practic imposibil de modificat dupa incheierea naturala a cresterii.

Inaltimea este data de lungimea oaselor lungi ale membrelor inferioare (tibie, peroneu, femur) precum si de lungimea coloanei vertebrale. Cresterea in inaltime are ca factor determinant esential geneticul, dar poate fi oprita de nenumarati factori: alimentatie neadecvata, lipsa de somn, stress, droguri (inclusiv cafea si tutun), supraantrenament, steroizi etc.

Oasele cresc prin zonele aflate la extremitati, cartilagiile de crestere. Anumite oase din corp au o structura cartilaginoasa la inceperea adolescentei, urmand a se osifica total pe masura ce cresterea se incheie. O radiografie a acestor cartilagii de crestere sau oase (de la incheietura mainii) iti poate spune daca mai ai sanse sa cresti sau nu.

Declansarea si incheierea cresterii

In jurul varstei de 11-12 ani la fete si 13-14 ani la baieti, in corp se declanseaza o serie de schimbari hormonale, care duc la aparitia caracteristicilor sexuale (maturizarea sexuala), cresterea in lungime si grosime a oaselor, cresterea organelor interne, proces ce dureaza 5-6 ani. Declansarea prematura a cresterii si maturizarii sexuale poate fi soldata cu o incheiere prematura si o inaltime finala mai mica.Factorii declansatori ai pubertatii pot fi naturali, interni sau artificiali: xenoestrogenii (substante cu efect similar estrogenului, cu care se intra in contact prin alimentatie, cosmetice, mediu). Sunt de evitat alimentele procesate, carnea obtinuta de la animale hranite cu furaje compozite (prin care se administreaza si hormoni, antibiotice etc.), alimentele ambalate in plastic, produsele cosmetice.

Alimentatie

Pentru a te asigura ca ai o crestere maxima in inaltime trebuie sa dai corpului tau material corespunzator: proteine de calitate (peste oceanic, carne, oua, lactate fermentate), grasimi sanatoase(ficat, grasime animala, nuci, seminte, alune crude, avocado, nuca de cocos), minerale, vitamine, antioxidanti si fitonutrienti (ciuperci si cat mai multe legume proaspete). Alimentele trebuie sa fie din surse curate, de la tara sau „bio”, pentru ca altfel hormonii folositi la cresterea animalelor iti pot afecta dezvoltarea armonioasa a corpului.

Exercitii pentru cresterea in inaltime

Desi pe Internet exista asa-zise programe cu exercitii pentru cresterea in inaltime, in afara de antrenamente de intensitate moderata nu ai ce sa faci. Evident, sunt de evitat exercitii care pun presiune pe coloana (haltere) sau sariturile excesive. Foarte importanta este evitarea supraantrenamentului (antrenamente prea intense si prea frecvente, care depasesc posibilitatile de recuperare ale corpului).

Mitul sporturilor care te ajuta sa cresti in inaltime sau iti stopeaza cresterea

Selectia sportivilor in majoritatea sporturilor se face inca din adolescenta, cand cei mai potriviti pentru un anumit sport sunt implicati in practicarea acestuia. Astfel, cei rapizi fac alergari de viteza, cei mai rezistenti probe de anduranta, cei inalti baschet, cei puternici haltere. Sariturile si baschetul nu stimuleaza cresterea in inaltime. Determinarea este inversa: cei inalti sunt mai buni la baschet si practica acest sport, creand iluzia ca ar fi crescut datorita lui. Pe de alta parte, stoparea prematura a cresterii se poate intampla doar daca antrenamentele sunt prea dure, insotite de prea putina odihna si o dieta cu insuficienti nutrienti si calorii. Sporturi cum ar fi culturismul, corect practicat, nu reduc inaltimea finala si nu stopeaza cresterea in inaltime.

Odata depasita varsta la care cresterea se opreste (ai crescut doar 1-2 cm in ultimii ani) te poti concentra pe alte aspecte ale fizicului (in special acumularea de masa musculara, definirea musculaturii, conditie fizica buna). In aceasta faza o crestere naturala in inaltime este practic imposibila, indiferent de metoda aplicata.

Check Also

Cea mai aratoasa garnitura. Cum sa faci cartofi „acordeon”

Nu credeam ca banalul cartof ne mai poate impresiona cu ceva. Dar cartofii la cuptor …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Wordpress SEO Plugin by SEOPressor