marți , 23 ianuarie 2018

Hidratarea

apa_02_5c7b3e01f7

Apa este cel mai bun lichid pentru hidratare. Poate fi apa minerala (de preferat necarbogazoasa). Sucurile, bauturile racoritoare, supele, ciorbele, ceaiurile, cafeaua, bauturile alcoolice, de cele mai multe ori te deshidrateaza in loc sa te hidrateze. Ele pot contine zahar, sare, cofeina, alcool, cu efecte de tulburare a echilibrului hidric (unele te fac sa retii apa in exces, altele sa elimini prea multa).

Un mod natural de a incepe ziua este cu un pahar mare cu apa, nu cu o cafea. Cafeaua deshidrateaza, dand doar o senzatie falsa de energie. Apa, in schimb, reface volumul sanguin si creste usor tensiunea arteriala, exact ce ti se spune ca ar trebui sa faca acel infam drog numit cofeina. Apa bauta dimineata poate inlatura senzatiile de ameteala, lipsa de energie, dureri de cap cauzate de deshidratarea fiziologica din timpul noptii.

Hidratarea buna reduce nivelul de hormoni de stress (responsabili si cu retentia de apa si depozitele inestetice de grasime) dar ajuta secretia hormonilor benefici (hormon de crestere, testosteron).

In functie de pierderile pe care le ai prin transpiratie poti bea mai multa sau mai putina apa. Tot secretul este sa bei apa inainte sa-ti fie sete. Cand iti este sete deja esti intr-o stare de deshidratare. Bea apa in cantitati mici la un moment dat, pentru a evita un efect diuretic. Consumul zilnic de apa poate varia intre 2 (iarna, la persoane care nu fac sport) si 5-6 litri (vara si la cei care fac efort fizic intens).

Apa este foarte importanta pentru toate procesele din corp si eliminarea toxinelor. Totusi, daca bei cantitati mari de apa, este posibil sa apara un efect de “spalare” a mineralelor din corp (odata cu apa se elimina si minerale). Refacerea rezervelor de minerale se face prin alimentatie si eventualele suplimente nutritive cu minerale. Apa minerale este benefica in masura in care aciditatea este scazuta, pentru ca poate afecta smaltul dintilor.

Poti bea apa in timpul antrenamentului. Interdictia de a bea apa in timpul antrenamentului se refera cantitati mari si la sportivi de performanta in anumite sporturi (alergari pe distante lungi), in nici un caz la cei care fac sport moderat, pentru sanatate si a arata bine. Daca faci un antrenament de durata poti folosi o bautura speciala pentru rehidratare, remineralizare si refacerea rezervelor de energie. Va trebui sa iei in calcul aceasta cantitate de carbohidrati la totalul zilnic.

Transpiratia este modul de reglare a temperaturii corpului, caldura produsa prin exercitiile fizice trebuie eliminata pentru o buna functionare a tuturor metabolismelor. De aceea, sportul practicat infofoliti in celofan, neopren sau alte plastice este o greseala: duce la deshidratare excesiva, pierdere de minerale si supraincalzirea corpului, care REDUCE arderile si slabirea.

Apa pierduta prin transpiratie va fi imediat inlocuita, deci pierderea catorva centimetri sau kilograme dupa antrenament sau diverse “impachetari” este o slabire falsa, doar o deshidratare. Eliminarea apei in exces din tesuturi (retentia de apa) trebuie sa fie facuta prin reechilibrarea hormonala, dieta si sport, nu fortat, prin supraincalzirea corpului sau folosirea de diuretice (ceaiurile pentru slabit).

Antrenamentul pe fondul deshidratarii (aport insuficient de apa, suplimente cu efect diuretic) sunt foarte periculoase, in special pentru articulatii. Articulatiile sanatoase sunt articulatii ude, lubrifiate. De asemenea, deshidratarea (chiar si usoara) va reduce forta si rezistenta musculara in mod semnificativ.

Apa rece induce in organism un efect termogenic si de ardere a caloriilor iar apa calduta poate induce o senzatie de satietate. Temperatura apei consumate trebuie sa fie cat mai apropiata de temperatura mediului. Evitati apa foarte rece (in special in timpul antrenamentului sau dupa) sau apa fierbinte (inclusiv mancaruri calde).

Este bine sa eviti consumul de apa imediat inainte de masa sau in timpul mesei, dar este bine sa ai un nivel de hidratare crescut inainte de masa (pentru o secretie optima de saliva si sucuri gastrice). Daca mananci alimente sarate, trebuie sa bei mai multa apa.

Tranzitia de la un mod de viata fara apa trebuie facuta lent: bea cate putina apa, eventual amestecata cu suc de citrice, indulcitor natural (picaturi de Stevia). Vezica ta urinara se va obisnui cu noul aport de apa, va deveni mai elastica si dupa cateva zile nu va mai fi nevoie sa vizitezi toaleta la fiecare jumatate de ora.

Check Also

5 trucuri ca sa faci o cafea excelenta acasa

Prospetimea este cheia de baza Ideal este sa o macini chiar inainte sa o prepari. …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Wordpress SEO Plugin by SEOPressor